Abstract
Följande empiriska studie är en kvalitativ sådan som gjorts genom djupare semistruktureradeintervjuer med sex olika ämneslärare på gymnasienivå med olika bakgrunder och olika många
verksamma år. Syftet med studien var att ta reda på faktorer som gör lärare motiverade att
stanna kvar på en arbetsplats eller snarare faktorer som påvisar varför lärare istället väljer att
byta arbetsplats, eller ta avstånd från yrket helt och hållet. Analysen av följande ämne har
gjorts med hjälp av teorier om det senmoderna samhället samt begrepp som tillit och
instrumentella/ sociala relationer. Resultatet i följande studie är av en djupare
samhällsvetenskaplig grund där snarare det senmoderna samhället ligger till grund för dagens
problem i läraryrket och därav också anledningarna till varför lärare väljer att stanna kvar
eller att röra på sig.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Staffan Stranne (Handledare) & Lars Andersson Hult (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- modernitet
- senmodernitet
- rörlighet
- faktorer
- lärare
- instrumentella och sociala relationer
- flytande osäkerhet och tillit