Abstract
Uppsatsens syfte är att undersöka om NTA, ett undervisningsmaterial som går ut på att tillhandahålla planeringar och material för praktisk NO-undervisning, skapar ett undersökande arbetssätt utifrån naturvetenskapens karaktär. Tidigare forskning är positiv till NTA-materialet men visar att ett undersökande arbetssätt inte blir en självklarhet. Genom en kvalitativ enkätundersökning i fyra skolklasser och intervjuer med två lärare, som undersöker elever och lärares syn på NTA-materialet, kommer vi fram till att ett undersökande arbetssätt är möjligt men att undervisande lärare aktivt måste se till att det sker.
Tilldelningsdatum | 2018-feb.-01 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Lotta Leden (Handledare) & Lisa Dessborn (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- nta
- no-didaktik
- undersökande arbetssätt
- naturvetenskapens karaktär
- lärarperspektiv
- elevperspektiv
- teknik
- fysik
- kemi
- biologi