Varför NTA?
En studie kring elevers och lärares syn på NTA som arbetssätt

  • Josefine Broberg
  • Adam Nilsson

    Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

    Abstract

    Uppsatsens syfte är att undersöka om NTA, ett undervisningsmaterial som går ut på att tillhandahålla planeringar och material för praktisk NO-undervisning, skapar ett undersökande arbetssätt utifrån naturvetenskapens karaktär. Tidigare forskning är positiv till NTA-materialet men visar att ett undersökande arbetssätt inte blir en självklarhet. Genom en kvalitativ enkätundersökning i fyra skolklasser och intervjuer med två lärare, som undersöker elever och lärares syn på NTA-materialet, kommer vi fram till att ett undersökande arbetssätt är möjligt men att undervisande lärare aktivt måste se till att det sker.

    Tilldelningsdatum2018-feb-01
    OriginalspråkSvenska
    HandledareLotta Leden (Handledare) & Lisa Dessborn (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Grundlärarutbildning: årskurs 4-6

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • nta
    • no-didaktik
    • undersökande arbetssätt
    • naturvetenskapens karaktär
    • lärarperspektiv
    • elevperspektiv
    • teknik
    • fysik
    • kemi
    • biologi

    Citera det här

    '