Varierande kunskaper om språkstörning bland svensklärare
: Lärares didaktiska val vid planering för elever med språkstörning

  • Linda Bruneby
  • Barbara Tuvesson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

I grundskolan ska elever i båda svenskämnen utveckla språkliga, metaspråkliga och metakognitiva förmågor för att kunna bli aktiva samhällsmedborgare. Många elever utvecklar dessa förmågor utan hinder genom undervisning. Andra kräver mer kompetens av lärarna. Språkstörning är en frekvent förekommande funktionsnedsättning i varje klassrum, men då den samtidigt fortfarande är okänd och komplex, utmanas lärare i att välja relevanta didaktiska verktyg. Syftet med studien är att undersöka hur grundskollärare i ämnena svenska/svenska som andraspråk beskriver sina didaktiska val vid planeringen för elever med språkstörning. Vidare undersöks huruvida specialpedagogisk kompetens är ett stöd för lärare i frågan. Den kvalitativa undersökningen består av semistrukturerade intervjuer med åtta lärare i svenska/svenska som andraspråk i grundskolan. Intervjuerna transkriberades och en tematisk analys genomfördes. Därefter tolkas resultaten med hjälp av valda begrepp utifrån det sociokulturella och kognitionsvetenskapliga perspektivet på lärande. Analysbegrepp är proximal utvecklingszon, medierande redskap samt frågorna efter vem och hur. Resultatet visar att lärare har varierande kunskaper om språkstörningens innebörd för lärande och undervisning. Som följd är det svårt för lärare att anpassa sina didaktiska val. Lärarnas uppfattning är att elever med språkstörning främst utmanas av textproduktion och läsförståelse. Många lärare beskriver nivåanpassningar i form av lägre krav, det vill säga mindre mängd uppgifter och/eller lägre svårighetsgrad, för att möta elever med språkstörning. Medierande materiella redskap används, men ses inte alltid som föremål för själva lärandet, särskilt i högre årskurser. Organisationen kring det specialpedagogiska stödet varierar på olika skolor och medför varierande tillgång till information om elevers behov och sätt att lära sig. Tillgången till information verkar påverka lärares möjligheter att göra medvetna didaktiska val. Respondenterna betraktar det specialpedagogiska stödet kring språkstörning och dess konsekvenser som otillräckligt, och ett önskemål om samarbete med specialläraren i klassrummet uttrycks.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareHelena Sjunnesson (Handledare) & Mattias Nilsson Sjöberg (Bedömande lärare)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Behov av stöd
  • didaktiska val
  • planering av undervisning
  • specialdidaktik
  • speciallärare
  • specialpedagogiskt stöd
  • språkstörning
  • svenska
  • svenska som andraspråk

Citera det här

'