”Varje dag är ett nytt möte med barn” - Pedagogers syn på bemötande i förskoleklasser

  • Dennis Fredriksson
  • Helene Pålsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med uppsatsen är att undersöka pedagogers syn på kommunikationen mellan

    pedagog och elev och vad som kännetecknar ett bra respektive dåligt bemötande.

    Intervjuer med sju pedagoger i två olika arbetslag utgör den empiriska delen. I

    undersökningen framkommer det hur viktiga de dagliga mötena är samt att som

    pedagog uppmärksamma varje elev. Att utgå från varje elev och dennes

    erfarenheter främjar ett gott bemötande. Ett konsekvent kroppsspråk med tydliga

    budskap leder till ökad förståelse och färre missförstånd. Den huvudsakliga

    anledningen till dåligt bemötande är tidsbrist som kan orsaka en bristfällig relation

    mellan pedagog och elev.

    Tilldelningsdatum2009-jan-01
    OriginalspråkSvenska

    Nationell ämneskategori

    • Samhällsvetenskap (5)

    Citera det här

    '