Varumärkesvärdering
: en studie om psykologiska egenskapers inverkan på en varumärkesvärdering.

  • Anna Hillerkrans
  • Theres Vingren

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syfte: Syftet är att beskriva samband av revisorns bakomliggande psykologiska egenskapers påverkan vid värderingen av ett företags varumärke.

    Metod: Studien utgår ifrån en positivistisk vetenskapssyn där en kvantitativ ansats används.

    Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska kapitel utgår ifrån teorier om psykologiska variabler. De psykologiska variabler som i uppsatsen används är femfaktor-teorin samt riskbenägenhet.

    Empiri: Det empiriska materialet som används i denna studie är insamlat med hjälp av ett modellföretag samt en kompletterande enkät.

    Resultat: Studien i denna uppsats har visat att inga samband finns mellan revisorns psykologiska egenskaper samt dennes värdering av ett varumärke. Detta berör både faktorerna i femfaktor-teorin samt riskbenägenhet. Ett eventuellt samband finns mellan variablen agreeableness och varumärkesvärderingen,men då signifikans ej finns för hela modellen är det inget som statistiskt kan säkerställas.

    Tilldelningsdatum2013-jan.-30
    OriginalspråkSvenska
    HandledareFredrik Jörgensen (Handledare) & Kristina Genell (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Företagsekonomi (50202)

    Nyckelord

    • varumärkesvärdering
    • femfaktor-teorin
    • riskbenägenhet

    Citera det här

    '