Syftet med denna studie var att undersöka hur grundlärare i fritidshem beskriver samverkan med elevhälsoteamet angående specialpedagogiska anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I takt med att skolvärlden blir alltmer mångdimensionell måste alla pedagoger komma ihåg att varje elev har sina specifika behov och utmaningar. Detta blir särskilt tydligt på fritidshemmet där elever spenderar mycket tid bortom den vanliga klassrumsmiljön. För att garantera att alla elever och särskilt eleverna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har samma möjligheter att engagera sig i fritidshemmets aktiviteter är det viktigt att grundlärare och elevhälsoteamet samverkar för olika anpassningar. Utifrån syftet skapades frågeställningen: Hur beskriver grundlärarna i fritidshem sin samverkan med elevhälsoteamet rörande specialpedagogiska anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Studiens teoretiska ramverk baseras på samverkansteorin som ger en detaljerad förklaring av samverkansbegreppet. För att genomföra studien användes semistrukturerade intervjuer med fem grundlärare i fritidshem från olika skolor från södra Sverige. Resultatet i studien visar att samverkan mellan elevhälsoteamet och grundlärare i fritidshem angående specialpedagogiska anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar brister på grund av prioriteringar från skolledningen, tidsbrist och ansvarsfördelning. Resultaten belyser även att det finns ett behov av att samverkan mellan elevhälsoteamet och grundlärarna i fritidshemmet ska fungera samt att hitta en systematik i processen som hjälper grundlärarna i fritidshem i undervisningen. I resultatet kommer det fram att ansvarsfördelningen av samverkan ska vara mer tydlig och att alla yrkesprofessioner som jobbar på fritidshem och elevhälsoteamet ska ta del av varandras kompetenser, erfarenheter och intresse.
- Grundlärarutbildning: fritidshem
- Pedagogiskt arbete (50304)
- samverkan
- fritidshem
- neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- specialpedagogiska anpassningar
- elevhälsoteam
- specialpedagogik
Vem ansvarar för anpassningar på fritidshemmet?: Samverkan mellan elevhälsoteamet och fritidshemmet angående specialpedagogiska anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Robertsson, O. (Författare), Svensson, C. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå