Syftet med vår studie är att undersöka vilken roll har specialpedagogen i inkluderingsarbete av barn med svenska som andraspråk i förskolan. Utifrån studiens syfte formuleras en öppen forskningsfråga som inriktar sig på att beskriva specialpedagogens roll i inkludering av barn med svenska som andraspråk. Genom semistrukturerade intervjuer undersöktes specialpedagogernas uppfattningar om specialpedagogens roll i arbete med att inkludera barn med svenska som andraspråk i kommunala förskolor. Studien utgår från sociokulturell teori och teorins begrepp den närmaste utvecklingszon, mediering genom artefakter och utbildningens allmänna lag. Resultaten för denna aktuella studie visar att specialpedagogens roll i arbete med inkludering av barn med svenska som andraspråk handlar om att handleda och stödja förskolepersonal i sitt dagliga arbete med flerspråkiga barn. Specialpedagogerna i vår studie ser sin roll som ledare i inkluderingsprocessen och att hitta nya lösningar som är rimliga för det enskilda individen, men även för hela barngruppen. Sammanfattningsvis visar vår studie att specialpedagogens roll handlar om att tydliggöra pedagogiken i förskoleverksamheter och att genom samverkan och dialog skapa goda relationer med andra samt att så tidigt som möjligt upptäcka svårigheter och arbeta förebyggande.
Tilldelningsdatum | 2024-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Tammy Omfors Macinnes (Handledare), Katarina Nilfyr (Bedömande lärare) & Jonas Aspelin (Examinator) |
---|
- Specialpedagogiskt program
- förskola
- inkludering
- sociokulturellt perspektiv
- specialpedagogik
- svenska som andraspråk
“Vi är ju språkliga förebilder”: Specialpedagogens roll i inkluderingsarbete av förskolebarn med svenska som andraspråk
Olszanowska, A. (Författare), Sagdati, L. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå