Abstract
Denna uppsats syftar till att öka förståelsen för hur ämneslärare uppfattar ochanvänder sig av begreppet forskningsanknytning. Undersökningen har gjorts
utifrån en fallstudie där fem ämneslärare i svenska har intervjuats genom
semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att de intervjuade lärarna har
uppfattat forskningsanknytning dels via kursinnehåll, dels som ett arbetssätt, och att de främst har upplevt forskningsanknytningen som punktvisa nedslag vid vissa kursavsnitt, framförallt vid uppsatsskrivande. Lärarna använder sig av
forskningsanknytning i sin lärarverksamhet genom val av metoder och material,
och genom att tillämpa delar av forskningsprocessen när de planerar och
genomför undervisning. Studien visar också att de intervjuade lärarna förefaller
dels kunna mer om, dels använda sig av forskningsanknytning i större
utsträckning än vad de själva ger uttryck för.
Tilldelningsdatum | 2008-dec.-04 |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Tilldelande institution |
|
Nyckelord
- forskning
- forskningsanknytning
- lärarutbildning
- utbildning
- ämneslärare