”Vi gör det för att hjälpa”
: En kvalitativ studie om det pedagogiska arbetet vid misstanke om barn som far illa

  • Linnéa Karlsson
  • Emma Sjöstrand

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Syftet med detta examensarbete var att få ökad kunskap om det pedagogiska arbetet vid misstanke om barn som far illa. Examensarbetet var en kvalitativ studie som bygger på det socialkonstruktionistiska perspektivet med tre centrala begrepp; språklig kommunikation, social konstruktion och social kontext. Det har varit fyra deltagare som genom en narrativ metod, har fått dela med sig av sina livsberättelser i förskolans pedagogiska verksamhet. De som deltog i studien har olika yrkestitlar inom förskolan och bär på flera års erfarenhet. Resultatet visar att samverkan, påverkan, professionen och det professionella mötet är av stor vikt i det pedagogiska arbetet och därför presenteras resultaten utifrån dessa kategorier. Det framkom även att det fanns faktorer som kan påverka en orosanmälan, exempelvis osäkerhet som bygger på okunskap samt relationen till vårdnadshavare. Resultatet visar på att trots de lagar och styrdokument som finns, behöver pedagoger verksamma med barn i förskolan få erbjudande om kompetensutveckling inom ämnesområdet. Detta för att kunna fullfölja det pedagogiska arbetet vid misstanke om barn som far illa och öka professionen i det professionella mötet. Intresset för studien bygger på kärleken till barnens rätt i samhället och att ge varje barn förutsättningar att bli sedd, hörd och bli sitt bästa. Förhoppningen var att bidra med kunskap och vara en hjälpande hand i det pedagogiska arbetet när det uppkommer en misstanke eller oro för ett barn som far illa.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareCaroline Karlsson (Handledare), Maria Rosberg (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Förskollärarutbildning

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • pedagog
  • pedagogiskt arbete
  • förskola
  • misstanke
  • barn som far illa
  • kompetens
  • riktlinjer
  • styrdokument

Citera det här

'