Vi har mycket utomhuspedagogik men vi tänker inte på det
: En studie om fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem.

  • Bektas Caliskan

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Syftet med studien är att studera fritidspedagogers olika uppfattningar om barns lärande utomhus på fritidshem. I studien har det använts av kvalitativa intervjuer och frågeformulär där fenomenografi används som perspektiv för att fånga pedagogers olika uppfattningar om lärande utomhus.

    I resultatet har det förekommit att lärande sker i olika former bland annat ute i naturen, tematisk, i leken och att lärandet utomhus främjar olika förmågor hos barnen. Studien visar att lärande utomhus är obegränsad och att det lärande sker ständigt ute bland annat i naturen, i leken, individuellt så som socialt.

    Tilldelningsdatum2015-aug-25
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMadeleine Arenhill Beckman (Handledare) & Charlotte Tullgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • lärande
    • fritidshem
    • utomhus
    • fritidspedagog
    • utomhuspedagogik
    • utomhusdidaktik

    Citera det här

    '