Vi kan nog snäppa upp!
Delaktighet i undervisningen för elever som saknar tal

  • Karin Moberg Hillmann

    Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

    Abstract

    Studiens syfte är att undersöka icke talande elevers upplevelse av delaktighet i undervisningssituationen. Jag ville ta reda på vad som kan främja delaktighet och vad som kan vara hinder. Två elever som saknar tal och använder sig av GAKK (grafisk alternativ och kompletterande kommunikation) har intervjuats utifrån delaktighetsaspekterna: tillhörighet, tillgänglighet, erkännande, engagemang, samhandling och autonomi. Eleverna går på ett Riksgymnasium för rörelsehindrade och undervisas i små grupper tillsammans med andra rörelsehindrade elever. Dessutom har en grupp lärare som arbetar på skolan medverkat i en fokusgruppsintervju. Resultatet av undersökningen visar att man gör mycket på skolan för att främja elevernas delaktighet men att det också finns en hel del som kan utvecklas och förbättras. Eleverna menar att det material de får i skolan inte alltid är tillgängligt samt att samarbetet med de övriga eleverna i klassen kan utvecklas. Lärarna anser att eleverna utan tal inte alltid accepteras av övriga elever. Även lärarna tycker att de kan göra mer för att alla elever ska få möjlighet att samarbeta med andra elever. Som en av lärarna uttrycker det: Vi kan nog snäppa upp!

    Tilldelningsdatum2016-jun-09
    OriginalspråkSvenska
    HandledareBarbro Bruce (Handledare) & Ann-Elise Persson (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Specialpedagogiskt program

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • akk
    • delaktighet
    • funktionshinder
    • gakk
    • inkludering
    • rörelsehinder
    • skola
    • tillgänglighet

    Citera det här

    '