"Vi måste ha tankarna i huvudet - förändra och förbättra lite i taget"
: en kvalitativ studie om könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus

  • Rebecka Karlsson
  • Lindgård Jennie

    Examensarbete: Högskoleexamen

    Abstract

    Studiens syfte är att undersöka könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus, bland barn i åldern tre till fem år. Leken är viktig för barns utveckling och lärande, och förskolan ska arbeta för att motverka de traditionella könsmönster som finns i samhället. Därför är det av stor vikt att pedagoger vet hur de förhåller sig till pojkar och flickors lek. I resultatet presenteras utfallet av observationer och intervjuer gjorda på en förskola i nordöstra Skåne. Resultatet visar att pedagogerna på denna förskola tycks ha kommit långt i arbetet för att motverka traditionella könsmönster. Detta märks bland annat genom att pedagogerna har ett tillåtande och uppmuntrande förhållningssätt till pojkar och flickors lek.

    Tilldelningsdatum2010-juni-03
    OriginalspråkSvenska
    HandledareIngrid Lindahl (Handledare) & Bengt Selghed (Examinator)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • flickor
    • pojkar
    • pedagoger
    • förhållningssätt
    • lek
    • genus

    Citera det här

    '