I denna studie har vi genom intervjuer undersökt hur verksamma lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till språkutveckling i matematik. Detta har gjorts med syfte att undersöka deras uppfattningar samt hur de anser sig arbeta på detta sätt i matematiken. Vidare syftar studien till att identifiera de utmaningar som möts i sammanhanget. Studiens utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet med inriktning på kulturella redskap och mediering samt Marzano's Six-Step Process for Effective Vocabulary Instruction. Studien bekräftar att lärare är medvetna om språkets roll i matematiken och deras syn på ett språkutvecklande arbetssätt är homogen i förhållande till tidigare forskning. Vidare skildrar empirin och tidigare forskning att lärare anser sig arbeta språkutvecklande på olika sätt. Trots detta strävar de mot samma mål; språk- och kunskapsutveckling i matematik hos eleverna. I samband med detta framkommer även vissa utmaningar men generellt präglas det inte av anmärkningsvärda svårigheter.
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
- språkutveckling
- språklig sårbarhet
- textuppgifter
- matematiska begrepp
- läsförståelse
- årskurs 4-6
Vi måste tala om talen!: En intervjustudie om språkutvecklande arbetssätt i matematik
Thynell, E. (Författare), Green, W. (Författare). 2024-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå