Abstract
Det finns mycket internationell forskning kring motivation, och vad som påverkar motivationen som till exempel föräldrar, kamrater, lärare och undervisningsstilar, men det finns inte mycket forskning gjord inom området i det svenska skolsystemet. Vidare visar den tidigare forskningen att prestationen i matematik förbättras genom att eleverna genererar mer positiva känslor för ämnet, vilka de får av engagerade lärare, vilket i sin tur ger eleverna ökad motivation och engagemang. Syftet med vår undersökning var att få ökad kunskap om hur lärare som undervisar i matematik i svenska grundskolor arbetar för att förebygga samt motverka elevers bristande motivation och tro på sig själva som matematiskt kunnande. Frågeställningarna i vår undersökning var att undersöka hur lärare resonerar kring elevers motivation, hur lärare förebygger bristande motivation och hur lärare beskriver att de anpassar undervisningen för att eleverna ska bibehålla alternativt återfå motivationen. Studien utgår ifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju legitimerade lärare i matematik. Vi spelade in och transkriberade intervjuerna och sedan analyserade vi dem med hjälp av tematisk analys. Resultatet av studien visade på att majoriteten av de intervjuade beskrev att gemensamt för alla elever är att när de väl klarar av att göra saker så ökar motivationen. Alla intervjupersoner betonade påolika sätt vikten av att skapa en god relation med både elever och vårdnadshavare. Flera intervjupersoner uttryckte att det är viktigt att arbeta med elevernas självkänsla och ge dem en tro på sig själva. Sammanfattningsvis kan vi dra följande slutsatser när det gäller lärares resonemang kring elevers motivation, hur lärare förebygger bristande motivation samt hur de bibehåller alternativt återfår elevernas motivation. Elevers motivation ökar när de känner sig kompetenta. Goda relationer är avgörande för elevers motivation. Undervisningen bör ha god struktur, tydliga ramar och variation för att öka elevernas känsla av kompetens. Innehållet i undervisningen bör anpassas så att den sker utifrån elevernas intressen och i en för dem välkänd kontext. Specialpedagogiska implikationer av undersökningens resultat är att elevers motivation i matematikämnet gynnas av att de får känna sig kompetenta och lärares förmåga att skapa relationer och en elevnära undervisning med god struktur, tydliga ramar och variation.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Sarah Rangstrand Hjort (Handledare), Cecilia Segerby (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator) |
Utbildningsprogram
- Speciallärarprogrammet
Kurser och ämnen
- Matematik
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- anpassningar
- kompetens
- kontext
- matematik
- motivation
- relationellt perspektiv
- självbestämmandeteori
- lektionsstruktur
- variation i undervisningen