Syftet med denna studie är att undersöka vilka läsinlärningsmetoder som tillämpas i svenskämnet i årskurserna 1-3. Målsättningen är även att undersöka varför de valda läsinlärningsmetoderna används samt vilka effekter metoderna har för elevernas läsinlärning. De teoretiska utgångspunkterna som studien är förankrad i är fenomenografin samt variationsteori med fokus på begreppet lärandeobjekt. Studien har genomförts med semistrukturerade intervjuer där sex verksamma lärare har intervjuats. Resultaten visar att de intervjuade lärarna använder olika läsinlärningsmetoder där val av metod motiveras på varierande sätt. De metoder som framkommer i studien är ljudmetoden, att skriva sig till läsning (ASL), helordsmetoden, ordbildsmetoden, läsning på talets grund (LTG) samt läsinlärning i sju steg. Studien visar att erfarenhet gällande tillämpning av metoder samt kunskap om olika läsinlärningsmetoder har betydelse gällande val av metod samt vilka effekter läsinlärningsmetoder har för elevernas läsinlärning.
- Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3
- läsinlärning
- läsundervisning
- läsinlärningsmetod
- läsinlärningsmetoder
- ljudmetoden
- läs- och skrivundervisning
Vilka läsinlärningsmetoder tillämpas i svenskämnets årskurser 1-3?: En intervjustudie
Svensson, F. (Författare), Gustafsson, H. (Författare). 2023-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå