Vilken påverkan har läsande förebilder på elevers läslust?
: En studie som baseras på elevers egna uppfattningar

  • Elida Karlsson Johansson
  • Emma Emanuel

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med denna studie är att undersöka vilken påverkan läsande förebilder har på elevers läslust. Avsaknaden kring forskning som intar ett elevperspektiv och som involverar yngre elever resulterade i att vår studie riktar sig till elever i årskurs 3 och baseras på deras egna uppfattningar. Den sociokulturella teorin och Banduras inlärningsteori är våra teoretiska utgångspunkter. Undersökningen genomförs med en enkät med avsikt att belysa elevernas inställning till läsning samt deras erfarenheter av läsande förebilder. Med läsning avser studien alla texttyper samt olika sätt att ta till sig texten. Genom analys av enkätens resultat besvaras vår huvudsakliga frågeställning gällande vilken påverkan läsande förebilder har på läslusten hos elever i årskurs 3. Studien visar att eleverna generellt har en god inställning till läsning och att de elever som värdesätter läsning också läser mer på sin fritid. Ett intressant resultat var att fler elever hade haft mer lust att läsa om någon i deras familj hade uppmuntrat dem. Våra resultat tyder även på att de elever som tycker om att läsa också har goda erfarenheter av att se personer i sin närhet läsa.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareSimone Löhndorf (Handledare), Joachim Liedtke (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Handledare)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: förskoleklass och årskurs 1-3

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • läsvanor
  • motivation
  • litterär förebild
  • elevperspektiv
  • lågstadiet
  • sociokulturell teori

Citera det här

'