Denna studie är utförd i syfte att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med interkulturalitet i förskolan, samt hur de förhåller sig i mötet med flerspråkiga barn. Studien grundar sig i det sociokulturella perspektivet utifrån dess centrala begrepp. Den valda metoden som använts i studien är forskningsintervjuer med förskollärare som är verksamma i förskolan. Resultatet visar vikten av förskollärarens förhållningssätt i mötet med barn från olika kulturer och hur olika artefakter bidrar till barnens språkutveckling. Det framgår hur förskollärarna arbetar medvetet med de flerspråkiga barnen i verksamheten, detta är en grund för hur barn kan utvecklas och få syn på det svenska språket. Resultatet som framkom styrks i det sociokulturella perspektivet som utgår från Vygotskijs teorier om barns lärande och utveckling.
Tilldelningsdatum | 2021-dec. |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Ingmarie Bengtsson (Handledare) & Håkan Sandgren (Examinator) |
---|
- Pedagogiskt arbete (50304)
- förskollärare
- interkulturalitet
- proximala utvecklingszonen
- interaktion
- förhållningssätt
- artefakt
- mediering
Vill du tala mitt språk?: Förskollärarens betydelse för det interkulturella arbetet
Regnér, F. (Författare), Svensson, C. (Författare). 2021-dec.
Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå