Yrkeslärares uppfattning av sin specialpedagogiska kompetens

  • Christine Bergentz
  • Åsa Klamming

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Syftet med studien är att undersöka hur yrkeslärare på anpassat gymnasium uppfattar sin specialpedagogiska kompetens. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning där ett forskningsglapp tidigt identifieras. Studiens empiriska data bygger på en flermetodsstudie där yrkeslärare i anpassat gymnasium besvarat en enkät i kombination med semistrukturerade intervjuer med specialpedagoger som även de är kopplade till anpassat gymnasium. För att få en mättnad i studien genomfördes även fördjupande semistrukturerade intervjuer med utvalda yrkeslärare. Enkät och semistrukturerad intervju har använts för att identifiera yrkeslärares uppfattning av sin specialpedagogiska kompetens samt vilken uppfattning specialpedagoger har om yrkeslärarnas förutsättningar att arbeta med specialpedagogiska insatser. Resultatet från intervjuerna och enkäten, har redovisats utefter två tema, handledning och utbildning/kompetens. Dessa tema identifierades under den tematiska analysen med utgångspunkt från studiens frågeställningar. Parallellt analyserades svaren och sattes i relation till professionsteorin, där begrepp som jurisdiktion, autonomi och utveckling av professionen var centrala. Resultatet av studien visar att yrkeslärarna identifierar många olika och omfattande svårigheter bland sina elever, något som kan föranleda många anpassningar och specialpedagogisk handledning. Resultatet visar att inte alla yrkeslärare får handledning av specialpedagogisk kompetent personal. Det visar även på en osäkerhet bland yrkeslärarna i om man får det stöd i undervisningen som eleverna behöver. Resultatet från de intervjuade specialpedagogerna visar på en tröghet i att implementera specialpedagogiska anpassningar hos yrkeslärarna, något de menar beror på yrkeslärarnas utbildningsnivå och syn på eleverna. Att yrkeslärare genomgår en specialpedagogiskfortbildning menar specialpedagogerna är en lösning som kan förändra synen på eleverna och skapa samsyn i kollegiet. De flesta yrkeslärarna uttryckte ett behov av att stärka sin specialpedagogiska kompetens för att anpassa undervisningen. Majoriteten av yrkeslärarna uppgav även att de var positiva till specialpedagogisk fortbildning om detta skedde under arbetstid.
Tilldelningsdatum2024-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareCatarina Grahm (Handledare), Daniel Östlund (Bedömande lärare) & Helena Sjunnesson (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • anpassat gymnasium
  • Adhokrati
  • autonomi
  • jurisdiktion
  • professionsteori
  • specialpedagogik
  • yrkeslärare
  • kompetens

Citera det här

'