Bakgrund: Yrkesrelaterad stress hos nyutexaminerade sjuksköterskor är något som påverkar sjuksköterskornas yrkesförmåga och livskvalitet negativt. På grund av yrkesrelaterad stress lämnar 35–60% sin första arbetsplats det första året. Syfte: Syftet var att undersöka upplevelsen av yrkesrelaterad stress hos nyutexaminerade sjuksköterskor. Metod: En litteraturstudie gjord på 10 kvalitativa artiklar från Cinahl Complete, PsycInfo samt en manuell sökning via researchgate. HKR:s granskningsmall användes för att granska de kvalitativa artiklarna. Vid analysen användes Fribergs femstegsmodell. Resultat: Upplevelsen av yrkesrelaterad stress resulterade i följande två huvudkategorier: upplevelsen av övergång från student till sjuksköterska och initiala känslor och begränsningar i den nya rollen som sjuksköterska. Därefter skapades fem subkategorier. Diskussion: I metoddiskussionen användes Shentons trovärdighetsbegrepp vilka är tillförlitlighet, pålitlighet, verifierbarhet och överförbarhet. De fynd som diskuteras i resultatdiskussionen är följande; för många olika arbetsuppgifter framkallade känslor av stress, bristfälligt stöd under övergången från student till sjuksköterska och otillräcklig kunskapsnivå på den nya arbetsplatsen. Under varje fynd diskuterades etiska aspekter, omvårdnadsteorier och samhällsperspektiv. Slutsats: Litteraturstudien visade på en hög yrkesrelaterad stress hos de nyutexaminerade sjuksköterskorna och att lärosätena samt verksamheterna behöver stärka sjuksköterskornas kompetens för att de ska vara i linje med arbetsplatsernas efterfrågan av kunskap. En tillräcklig introduktion behövs samt lägre arbetsbelastning för att de nyutexaminerade sjuksköterskornas upplevda stress ska reduceras.
- Yrkesrelaterad stress
- upplevelser
- kvalitativ studie
- nyutexaminerad
- sjuksköterska
Yrkesrelaterad stress för nyutexaminerade sjuksköterskor: En litteraturstudie
Petersson, E. (Författare), Pålsson, I. (Författare). 2023-maj
Examensarbete: Kandidatexamen